Absolut ingen alls..
Nu sitter någon och retar sig rejält på den här meningen.
”Jag är ingen säljare – hur vågar du kalla mig det”
Den allmänna uppfattningen på vad en säljare är gentemot en konsult är för mig skrämmande. Och dessutom en av de stora anledningarna till att många inom sälj, vill kalla sig konsulter för att inte hamna i något fack som kan verka negativt eller underminerar personens kunskaper och kompetens.
Men det är dags att vi dammar av den här myten en gång för alla.
En konsult är en expert inom ett specifikt område som företag kan köpa timmar utav för att få en extra boost inom just ett specifikt område. Konsulten i sin tur har en inkomst baserad på hur många timmar de kan fakturera per månad och därmed är varan du säljer dina timmar – där kundens värde är din expertis.
Ser man på säljyrket så är det ofta indelat i olika kategorier. Jag gillar personligen att dela in B2B sälj i 4 divisioner som enklare klargör vilken roll och vad syftet är för resp säljare.
- Sales Representive
- Account Manager
- Key Account Manager
- Senior Key Account Manager
Den största skillnaden är framförallt säljcykeln från korta snabba sälj till långa utdragna och komplicerade processer.
Ser man på det ur en jämförelse mellan konsulter och säljare så menar jag på att en duktig konsult – är en blandning av alla dessa 4.
Beroende på vad din expertis är – så är du ändå tvungen att behärska de egenskaper som varje område kräver.
En duktig sales rep är bra på korta, snabba affärer. De är duktiga på att driva ett avslut och de fokuserar på smarta, mindre lösningar som oftast inte kräver varken stora beslut eller många personer inblandade.
Som konsult kan du enkelt jämföra det här med te x vart du själv är på din resa. Är du nystartad och måste komma ut på arbetsmarknaden så är mötesbokning och förmågan att driva affär en stor nyckel till att bli likvid så snabbt som möjligt.
En tom kalender och bra hemsida är bara en tillfällig skön känsla men ingen business.
Är du en organisationskonsult eller likn så måste du förstå affärens alla aspekter. Likt en KAM eller SKAM, så gäller det att förstå hela affärsprocessen.
- Vilka är inblandade i beslutet?
- Hur går beslutet till?
- Vem håller i pennan?
- Vilka är dina konkurrenter?
- Varför skulle de köpa in just din expertis?
Etc etc.
Oftast handlar det här om långa processer och då måste du också kunna betala räkningarna under tiden du jobbar på att få in det stora uppdraget.
Jag träffar på många, duktiga konsulter som råkat ut för det farligaste man kan göra: De är bekväma.
De verkar ha glömt att de säljer timmar och expertis. De glömmer av att marknaden konstant svämmar över med nya konkurrenter som självklart hävdar att de kan lösa kundernas utmaningar minst lika bra.
De absolut mest framgångsrika konsulterna jag har träffat har alltid varit riktigt duktiga säljare i grunden. De vet hur man bedriver alla processer och kan närsomhelst göra allt från att lyfta luren och boka massor av möten till att driva processer på global nivå.
Så inse att du är en säljare som valt att börja sälja just din expertis. Dina timmar är i direkt relation i vad du tjänar och ju bättre du blir på att påvisa ett värde för dina framtida klienter – ju mer kommer dina timmar att öka i värde. Det är precis det här som är skillnaden mellan en konsult som fakturerar 795kr per timma och en som fakturerar 5000kr per timma. Det påvisade värdet för arbetet.
En säljare har exakt samma uppgift.
Du har säkert redan insett att jag inte pratar om krängare. Utan säljare. Det är viktigt att vi förstår skillnaden.
Många gånger presenterar jag mig själv som säljare, just för att se hur det nästan vrider sig i ansiktet på en del människor. De verkar ha glömt att utan sälj – får de ingen lön heller. Vilket kan bli ett jobbigt uppvaknande för de ”konsulter” som vägrar att inse att de är säljare på provision, precis som alla andra företagare/entreprenörer.
Genom vårt program med allt ifrån B2B basic till Storyselling och Social Selling kan du som konsult plocka russinen ur kakan och med all säkerhet få ett par nycklar som utan tvekan kan bidra till både ett högre värde per timma och leda dig till just den där drömkunden som du verkligen vill ha.
För hur du än vrider på sanningen så hamnar vi alltid på samma ruta den 25: Inget sälj – ingen lön.
Lycka till den kommande veckan, snart kommer fantastiska nyheter med våra första event för året!
Mvh
Michel